ילדים משחקים באינטרנט

 ילדים ומשחקים באינטרנט


ילדים משתמשים ברשת באופנים רבים ומגוונים., הם מורידים קבצים שונים ורינגטונים, מתקשרים  במסנג'ר וב ICQ, גולשים באתרים וקוראים וכותבים בבלוגים. אחד הערוצים המשמעותיים של עיסוק ילדים באינטרנט, המושך אותם לשעות רבות, הם משחקי מחשב בכלל ומשחקי רשת בפרט. מבוגרים לעתים פותרים זאת כעיסוק שטחי,שטותי ובלתי מובן. אולם גישה עלולה ליצור ניכור בינם לבין המתבגרים, הילדים (וכן גם המבוגרים...) המכורים (עם או בלי מירכאות) לעניין. כדי להבין את הנושא יותר יעסוק מאמר זה בהתבוננות בכמה מהמשחקים עצמם, נדון במשיכה והמשמעות של משחקים אלו ומחשבות לגבי ההשלכות של המשחק ברשת באמצעות משחקים כאלו. הכתוב מבוסס על דברים ילדים משחקים ועל המידע גלוי המופץ ברשת.

ישנם משחקים ותוכנות משחק שניתן לקנות בדיסק או "להוריד ברשת" וישנם משחקי רשת. ההבדל המרכזי הוא שבמשחק רגיל הילד/ה משחקת במשחק, בעוד ברשת הנער/ה משחק יחד עם עוד ילדים ומבוגרים מכל העולם בו זמנית במשחק שהוא מורכב בהרבה. במשחק כזה, תפגוש הנערה דמויות אחרות, תוכל לעתים להיות חברה באותה קבוצה איתם (CLAN) להלחם נגד אחרים, להחליף איתם חפצים וכסף משחק או אף לכתוב או לדבר איתם בתוכנות נלוות תוך כדי משחק.

ההכרות וההבנה של המשחקים בהם ילדנו עוסקים חשובה. גם בכדי לנוכל לחבור אליהם (על ההתרגשות, התחרות וכלל ההתמודדויות הכרוכות במשחק) וגם כדי שנדע כהורים מה נעשה אצלנו בתוך הבית. גם אם אנחנו לא ממש מתעניינים (אולי בדומה לאי ההתעניינות של הורינו בתוכניות הטלוויזיה אחריהם היינו כרוכים) עדיף שנהיה מודעים, למה שמהווה לעתים תחום של השקעת זמן ואנרגיה משמעותיים עבור ילדנו.

בכדי לנסות ולעשות מעט סדר אנסה להבחין בין סוגי המשחקים המרכזיים, כאשר מראש ברור שכאשר אסקור כמה מהמשחקים המרכזיים, יוחמצו רבים אחרים, אבל העקרונות המוצגים כאן נכונים לדעתי בעיקרם גם עבורם. משחקי הרשת נחלקים למשחקים בהם נלחמים במפלצות, מדמים מצבי מלחמה ונאבקים בצבא או בשוטרים, משחקי מהירות וספורט ומשחקי אסטרטגיה למיניהם. ברוב המשחקים הללו המשוחקים ברשת, יש משימות לבצע וניתן לעשות זאת בקבוצה. השחקנים הם מכל העולם בני כל הגילאים, כדי לעלות בשלבים/ברמות נדרשות שעות של רכישת מיומנות ולעתים רק אם משלמים כסף מצליחים להגיע למקומות או ליכולות עליונות במשחק. משחקים אלו מתאפיינים בגרפיקה הולכת ומשתפת ומושקע בהם כסף רב בפיתוחם, בעידוד האתרים, המועדונים והדיונים סביבם.

חלק א'- מעט על המשחקים עצמם :

 

נלחמים במפלצות ......


אחד המשחקים הנחשבים כנפוצים ביותר בישראל עתה הוא משחק המייפל סטורי שמייצג משחקי המשלב משחק ברשת בעל מאפיינים של משחק מלחמה/אינטראקציה/מפלצות. מעט על המשחק עצמו (מתוך האתר הרשמי וויקיפדיה) :
מייפל סטורי (MapleStory) הוא משחק תפקידים דו ממדי, מרובה משתתפים, המשוחק ברשת. המשחק פותח על ידי  חברה קוריאנית. למשחק יש גרסאות מקומיות רבות בשפות שונות בכל העולם. השתתפות במשחק אינה עולה כסף, אבל ניתן לרכוש חפצים שקשורים למראה הדמות והן כאלו המשפרים את החוויה והכיף במשחק. למשחק בשלל גרסאותיו מיליוני שחקנים ברחבי הגלובוס, והטענה היא שלגרסה הגלובלית הזמינה לשחקן הישראלי יש למעלה משלושה מיליון ישראלים שחקנים או יותר נכון מעל חצי ישראל. גם אם המספרים מוגזמים, הרי שבפועל חלק ניכר מהילדים בגיל בית הספר היסודי מכירים את המשחק ברמה זו או אחרת. על השחקן להגן על "עולם ה-Maple" מפני מפלצות שונות ולפתח את היכולות והמיומנויות של דמותו באמצעות עליה בדרגות, הנעשית על ידי צבירת נקודות ניסיון. השחקן יכול להרוויח 'כסף משחק' ולהשיג חפצים שונים שביכולתו להשתמש וללבוש, לשוחח עם שחקנים אחרים ולבצע סחר וממכר. ישנה אפשרות ליצור חבורה או קבוצה של מספר שחקנים כדי ללחום ביחד נגד מפלצות, חברי הקבוצה חולקים את נקודות הניסיון והכסף שהם משיגים ביחד. במשחק ישנם משימות (Quests) שניתן לבצע על מנת להשיג נקודות ניסיון, כסף וחפצים שונים, ישנן משימות מיוחדות שמיועדות לקבוצות בלבד ובהם על חברי הקבוצה לשתף פעולה על מנת לעבור שלבים ולסיים את המשימה בהצלחה. במחשק אלמנטים של כוח, זריזות ואינטליגנציה. מדובר במחשק שכולל מערכת כללים מורכבת ובכדי לשלוט במשחק היטב זקוקים המשתתפים לידע, לזיכרון ולזמן רב שלא אוריינטאציה ורכישת ניסיון.

כמובן שיש טענה שעקרונות אלו של משחק מזכירות במהותם משחקי מבוכים ודרקונים (D.N.D בראשי תיבות) לסוגיהם הקיימים בעולם כמשחקי לוח ואחר כך משחקי מחשב מאז שנות השבעים (לראשונה ב 1974). או משחקי קלפים שהיו נפוצים לפני עשור ויותר דוגמת EARTH ואחרים. לגבי משחקי תפקידים נוסיף ונאמר את שכותבים בעמותה למשחקי תפקידים בישראל  "משחק תפקידים הוא משחק המתרחש בדמיון. למעשה מדובר בסיפור; אלא שבמקום שהסיפור יגיע אלינו מוכן ואנו רק שומעים, קוראים או צופים בו, במשחק תפקידים אנחנו גיבורי הסיפור, ואנחנו קובעים איך הוא יתרחש". כאשר ישנם משחקי תפקידים שולחניים, כמו אלו המוכרים גם למבוגרים ומשחקי תפקידים חיים, בהם נפגשים עשרות או מאות שחקנים לעתים עם לבוש מתאים ומשחקים בהרפתקה שמנוהלת ומאורגנת על ידי אחדים ומתרחשת בארץ בכנסים בחגים לפחות אחת לשנה. כאשר בניגוד למשחק מחשב קלאסי, במשחקים כאלה קיים מפגש פנים אל פנים, בו מתרחשת אינטראקציה חברתית פנים אל פנים בין מספר או עשרות אנשים בזמן ובמקום נתון.

במייפל סטורי ניתן לשפר את היכולות והביצועים של השחקנים בעזרת שיקויים, ממתקים, כדורים וכדומה. כללי המשחק מורכבים ומלבד יכולות השחקן יכול גם לפתח מיומנויות. במשחק סוגי הדמויות שונות כל דמות בתחילת המשחק מסווגת בתור "מתחיל", שלו רק שלוש  מיומנויות: זריקת קונכיות, ריפוי עצמי, ורגליים זריזות . לאחר השגת הדרגה ורמת היכולת הנדרשים, השחקן יכול לבצע את התקדמות העבודה הראשונה ולבחור את סוג הדמות שהוא מעוניין להיות. חשוב לציין שישנם ארבעה סוגי דמויות עיקריים, כאשר עבור כל דמות רמת דרגה/זריזות או אינטליגנציה שונים הנדרשים:  לוחם, נלחם בעזרת כלי נשק לטווח קצר (חרבות, גרזנים, אלות, נשקי מוט וחניתות), בעל רמת ההגנה ורמת החיים הגבוהות ביותר מבין הדמויות. קוסם, משתמש בקסמים כדי לתקוף מפלצות מטווח רחוק, יש להם את רמת ההגנה ורמת החיים הנמוכה מבין הדמויות ואת רמת הקסם הגבוהה ביותר. קשת, יורה חצים בעזרת קשת או רובה קשת מטווח רחוק לעבר מפלצות. גנב, מתחלקים לשני תתי-סוגים וכן הלאה. לדמויות מבחנים באם הם מצליחים בהם הם יכולים לבחור בקידום כזה או אחר בהתאם לדמות שבה בחרו מלכתחילה ולאפשרויותיה. במשחק יש גם אזורים שונים וגיוונים נוספים. במשחק ניתן להשתמש גם כסף אמיתי אותו ניתן לרכוש דרך כרטיס אשראי או בשיטת התשלום של PAYPAL או לעתים דרך קבלת קופונים או לקנות אותו שאנשים. נקודה זו מעלה ביתר חדות את ההשלכות המסוכנות שעלולות להתפתח אצל משתמשים צעירים שאינם יודעים כללי זהירות הקשורים להתקשרות ברשת.

באותה קבוצה קיימים משחקים מחשב דוגמת הדיאבלו לגרסאותיו 

דיאבלו ("Diablo") הוא משחק מחשב מז'אנר משחקי התפקידים, המתרחש בזמן אמת, כלומר השחקן פועל במקביל להתרחשויות, והמשחק איננו מבוסס תורות. אשר פותח בשנת 1997. נחשב לאחד ממשחקי התפקידים המצליחים בכל הזמנים. השחקן משחק דמות בודדת שחוקרת מבוך ועוסקת רוב הזמן בהרג המפלצות שבו ובזיזת אוצרותיו, כאשר מושם פחות דגש על אינטראקציה עם דמויות או פתרון חידות, והמשחק נוטה יותר לכיוון של משחק פעולה מאשר משחק הרפתקאות.  עלילת המשחק עוסקת בכפר המותקף על ידי שדים היוצאים מהכנסייה המקוללת שלו ומהמבוכים שתחתיה, והגיבור אותו משחק השחקן יוצא להילחם בהם, לחלץ את הנסיך שנחטף, ולהרוג את השד דיאבלו שאחראי למתקפות. בסופו של המשחק מצליח הגיבור להרוג את גופו הפיזי של דיאבלו ומותיר את נשמתו כלואה באבן. בניסיון לעצור אותו אחת ולתמיד, הגיבור נועץ את האבן בראשו, בתקווה שיצליח לשלוט על השד. הניסיון נכשל, ודיאבלו משתלט על הגיבור, מה שמהווה את נקודת הפתיחה למשחק ההמשך. 
גם בדאבלו דמויות כמו : לוחם, נוכלת מכשף ויש לו גרסאות המשך. ודמויות נוספות כמו דרואיד ואחרים.  אבל נחזור למשחקי רשת.

משחק אחר, נפוץ מאד בקרב ילדים צעירים הוא מועדון פינגווין  Club Penguin


משחק תמים ובו הילד בוחר דמות של פינגווין ממגוון דמויות קיים. נע במרחב ובתוכו יכול לשחק משחקים ולבצע משימות. ככל שהשחקן צובר נקודות הוא יכול לרכוש מתוך קטלוגים שונים חפצים ולצבור אותם. למועדון עיתון ובו הכרזה על אירועים כמו פסטיבלים ומבצעים מיוחדים. למועדון, כמו למשחקים רבים אחרים, אתרים ישראליים בהם פורומים שונים וכן הסברים לשחקן כיצד להגיע ולרכוש את אשר ירצה להשיג. במשחק זה ניתן גם כן להשתמש בכסף אמיתי, ניתן לתקשר עם שחקנים אחרים בכתב או בשיח במידה והמשחק מצויד בציוד אינטרנטי מתאים. משחק זה אינו כולל אלימות בכלל ולכן הוא חביב גם על הורים רבים.

עוד על מלחמה ברשת ...


תעשיית משחקי המחשב מייצרת משחקי מציאות אלטרנטיבית, משחקי קהילה ואסטרטגיה, ובראשם ז'אנר משחקי המלחמה. כאשר המשחקים הנפוצים אצל ילדים ומתבגרים הן במשחקי המחשב והן במשחקי הרשת בפרט הם משחקים העוסקים במלחמה ומאבק על כל סוגיהם. בשנים האחרונות, במקביל להתגברות השימוש במונחים כגון "ציר הרשע" ו"המלחמה נגד הטרור" במדיה, נהנה משחק המלחמה הריאליסטי, שמאז ומתמיד זכה לפופולריות, מתנופה עזה אף יותר. המלחמה הגלובלית בטרור הביאה להתעצמותם של רגשות לאומניים ופטריוטיים בקרב קהל השחקנים, והחברות מפתחות המשחקים זיהו את הפוטנציאל, ומיהרו להנפיק סביבות לחימה אידיאולוגיות. חברות ה-gaming המערביות מפתחות אינספור משחקי מלחמה ריאליסטיים שבהם יש חלוקה ברורה, דיכוטומית, ל"טובים" ול"רעים".

משחקי "מכת נגד" (counter strike) הם משחקי ירייה (shooters) שפותחו על גבי מנוע המשחק של "Half Life". במשחק המקורי, הנחשב אחד הפופולריים בז'אנר, השחקן הוא חלק ביחידה של לוחמים נגד טרור המנסים לתפוס טרוריסטים. שלושת המשחקים המוצגים כאן הם פיתוח שנעשה בגדה המערבית, ובהם השחקן יכול לבחור היכן מתרחש המשחק, אם הוא עצמו משתייך לארגון טרור או ליחידת לוחמה בטרור, ומכאן גם מוגדרת המשימה שלו – להציל חטופים או למנוע את הצלתם וכדומה'.
לקבוצה זו משתייכים גם משחקים "ריאליסטיים" יותר המדמים מצבים כמו מציאותיים ביניהם משחקים רלוונטיים לאזורנו כמו משחק זורקי האבנים- משחק שיוצר על ידי פלסטינאי במטרה להראות את דמות הנאבק בעזרת אבנים, אינתיפאדה ומלחמה בצפון שיוצרו על ידי ישראלים ועוד משחקים רבים בהקשר מצבים ובהקשר הלוחמה בטרור.

לנסוע להתרסק לשפץ הרכב ולהתחיל מהתחלה ...........


השכיח אולי מבין משחקי האקשן ומהירות היום הוא NEED FOR SPEED  משחק הקיים 
משנת 1995 בגרסאות כמובן מתחדשות ומתרחבות. נחשב משחק וידאו חזק בנושא מרוצים.
בעברית נקרא  – 'מהיר ועצבני'. משחק זה קשור לסדרה בטלוויזיה וסרטי טלוויזיה. בסרט מופיעה עלילה מופרכת למדי  על נער אמריקאי שבעקבות עבירה שבצע מוגלה ליפן, שם הוא מרסק מכונית מיוחדת, הופך לבעל חוב ומתחיל במשימות מפוקפקות. הסרט הוא סרט אקשן שמשלב אומנויות לחימה ומאבק בנוסח מרד הנעורים. סדרת משחקי המחשב מבוססת וקושרה לסרט ויש לה גרסאות רבות. בגרסת underground   הייתה האפשרות לקחת מכוניות שהיא ממוצעת לחלוטין ולהפוך אותה למשהו צבעוני, מדליק ומהיר. החידוש הגדול בגרסת  Hot Pursuit היא האפשרות לברוח מהמשטרה בזמן שהשחקן נוסע על מכונית הפורש שלו ומנסה להשיג את הלמבורגיני. גרסת ה Most Wanted   מציעה את כל האפשרויות בתוספת היכולת לשדרג מכוניות למכוניות מרוץ אימתנית, לברוח מהמשטרה ברחבי העיר, להתרסק לתקן ולהמשיך – כל זאת בגרפיקה מדהימה.

בהקשר זה יש לציין משחק נפוץ שזכה לתגובות שליליות בגלל אופיו שיוסבר בספקה הבאה:
Grand Theft Auto (קיצור נפוץ: GTA) היא סדרת משחקי מחשב ומשחקי וידאו המאפשרת למשחק בה לגלם עבריין בערים גדולות. המשחק הראשון בסדרה שווק בשנת 1997 מאז, הסדרה צברה תאוצה ורבים ממשחקיה זכו בתואר "המשחק הטוב של השנה" בקרב עיתוני משחקים רבים בעולם, בעוד המשחקים הפכו במהרה לרבי מכר.  הסדרה נקראת אחר שמו של פשע - גניבה משמעותית של מכוניות- ובהתאם לשמה, משחקיה מאפשרים לשחקן לבצע שלל עבירות כאשר גניבת מכוניות היא רק אחת מהן. השחקן מקבל חופש מוחלט במספר ערים גדולות, בהן הוא יכול להוציא בכוח נהגים של מכוניות הנוסעים בכבישים, לדרוס הולכי-רגל, להשתמש במגוון כלי נשק בכדי לפצוע או להרוג עוברי-אורח או פושעים אחרים ועוד.  אמרה הנערה : "אני לא אוהבת להרוג, אלא לנהוג דווקא, אבל אם זו המשימה שמקבלים". סדרה זו היא מבין הראשונות בעולם המשחקים שנתנה לשחקן חופש פעולה כה משמעותי, ועל כן היא מהווה נקודת תפנית חשובה שהובילה למספר חיקויים רב.

למעט פעולות הפשע שהוזכרו, המשחק כולל גם מספר תוספות למשחק בהן השחקן יכול "לעבוד" כנהג מונית, פרמדיק, כבאי, סרסור ואף שוטר, באם גנב את המכונית המתאימה. עם זאת, השחקן יכול גם לעקוב אחר מערך עלילתי הכולל הרבה תככים בין פושעים וכנופיות, ומאפשר לשחקן לקחת חלק בשוד בנק, התנקשויות, בריחות ממצודים משטרתיים ועוד. חידוש נוסף של סדרת המשחקים הוא בפס הקול.  החברה הכניסה להיטים רבים והקליטה שעות ארוכות של שיחות מבדרות אל תוך תחנות הרדיו של המכוניות בהן נוהג השחקן. מכיוון שהסדרה כולה מציבה דגש משמעותי על ביצוע של פשעים רבים ואף מציגה אותם ברמה אמינה מאוד, המשחק זכה להסתייגויות וביקורת שלילית רבה. כמה ממשחקי הסדרה אף נחשדו כהשראה למספר פשעים חמורים בארצות הברית, והחלו להישמע קריאות ברחבי העולם על קביעת איסור מכירת המשחק. הדבר פתח דיון מעמיק באשר להשפעת משחקי ווידאו אלימים על אלימות נוער, כאשר מומחים רבים מאמינים שיש קשר ברור בעוד מומחים רבים אחרים סבורים כי לדבר אין כל השפעה יוצאת-דופן, וכי אלימות קיימת בכל מקום. על פי דירוגי משחקים בינלאומיים המשחק אינו מתאים לילדים ונוער מתחת לגיל 17 , אך ברוב ארצות העולם, כולל בישראל, ההגבלה כמעט ואינה נאכפת. בארצות שונות, למשל גרמניה, צונזר המשחק כך שדם אינו מופיע בו ואין יכולת לקחת את כספם של עוברי אורח לאחר שנהרגו. לאחרונה יצא הגרסה GTA: San Anderas  המאפשר הזדמנות לשחק ברשת כנגד אחרים. ילדים המשחקים במשחקים טוענים כי ההנאה מיצירת רכב, ומנסיעה פרועה ברחבי העיר, היא המניעה אותם לשחק ולא החלק פורע החוק. טענה מעניינת. 

מעבר למשחקים הללו, קיימים משחקים ידועים אחרים כמו משחקי בניה, מהירות וספורט. מספר דוגמאות לפניכם:

משחקי בניה

 
SIMS על כל גרסאותיו  – במשחק זה יוצרים / בונים, עיר, משפחה  סימס ("The Sims") הוא משחק מחשב (גם גרסת פלייסטיישן יצאה למשחק) מסוג סימולציה ואסטרטגיה,  בו על השחקנים לנהל את חייהן של דמויות וירטואליות-דמויות "סימס"- שעל שמן נקרא המשחק. הופץ לראשונה בפברואר 2000 וזכה להצלחה עצומה. המשחק נחשב למשחק המחשב והווידיאו המצליח והנמכר ביותר עד היום.   גרסאותיו השונות בנויות אף הן על אותו רעיון כללי. בניגוד למשחקים קודמים של החברה, שנטו להיות בעלי מטרה ויעד מוגדרים, המשחק מתמקד בחייהם של דמויות המשחק, "הסימס", ומאפשר לשחקן שליטה מוחלטת בכל תחומי חייהן; משחק סימס מעודד את השחקן לקבוע את המטרות והיעדים אליהם ישאפו הדמויות, שיצר בעצמו, להגיע. האמצעי ההכרחי לכך הוא ארגון זמנן של הדמויות, קביעת סדר יומן והחלטה על הפעולות שעליהן לעשות כדי להגשים שאיפותיהן. בשנת 2002 הפך "סימס" למשחק הנמכר ביותר בהיסטוריה ושיעור מכירותיו עקף משחקים מצליחים אחרים. המשחק מושך נשים וגברים, ילדות וילדים כאחד, דבר לא שגרתי בשוק משחקי המחשב, שנחשב לנשלט ברובו על ידי נערים. בעקבות ההצלחה העצומה של המשחק, הופצו לו חבילות הרחבה רבות.
בהרחבות שיצאו למשחק נכללות אפשרויות של גוון אישי לדמויות, העדפות, ביטוי רגש ועוד. הביקורת המרכזית למשחק, מלבד העלות של כל גרסה ופיתוח, שהוא באופן עקיף מעביר מסר של קשר ישיר בין כסף וחומר לבין אושר. 
יש לציין שלמשחק גם אלמנטים דומים למשחקי הטמג'וצי ומשחקים אחרים ברשת בהם עליך לדאוג ולגלות מעין אחריות לדמויות שהן יציר כפייך.

משחקי מהירות וספורט: 


אלו הם חיקויים גרסאות מחשב (ההתיחסות בכתבה היא למשחקי מחשב בלבד. אין כאן התייחסות למשחקים דוגמת פליי סטיישן ולקונסולות המשחקים שעומדות כמכשירים בפני עצמם, כמו משחק האטארי בעבר שהיה אחד המשחקים הראשונים בתחום) ספורט ידועים: כדורגל, כדורסל, גולף, טניס, פינג-פונג, אתלטיקה קלה - שחיה, ריצה, קפיצה, ג'ודו וכדומה. בין הנפוצים לקטגוריה זו הם  FIFA לכדורגל המקבל גרסה חדשה כל שנה, NBA לכדור סל ומקביליהם האחרים בתחומי הספורט השונים. אלו קיימים כמובן בפלי סטיישן ואינם משחקי רשת.  סדרת משחקי FIFA היא סדרה של משחקי וידאו המתעסקים באימון ושליטה בקבוצת כדורגל. המשחק הראשון בסדרה זו יוצר בשנת 1993. המשחק המוכר ביותר של הסדרה עוסק בניהול המשחק בזמן אמת. במשחק זה ניתן להתמודד כקבוצה באחת הליגות הבכירות של אירופה או כנבחרת כנגד קבוצה או נבחרת יריבה. כמו כן, ניתן לנהל טורניר כדורגל במתכונת של ליגה או גביע. בנוסף, ישנה אפשרות לשחק במשחק נגד שחקנים אחרים דרך רשת המחשבים או דרך האינטרנט. מדי שנתיים יוצאת גרסה מיוחדת למשחק FIFA, עבור אליפות אירופה בכדורגל וגביע העולם בכדורגל. בגרסה זו ניתן להתמודד רק במסגרת נבחרת, במתכונת של הטורניר הבינלאומי. גרסה חדשה של המשחק מופצת מדי שנה בספטמבר או באוקטובר, והגרסה העדכנית ביותר של משחק זה היא FIFA 07, דהינו גרסת 2007. משחק זה מופץ בגרסאות המתאימות הן למחשב אישי והן לקונסולות משחקים מתוצרת נינטנדו, סוני פלייסטיישן ועוד.

אל המשחקים הללו מצטרפים משחקי אסטרטגיה, משחקי דמויות דוגמת ה DND והדמויות יפניות מסדרת אנימה ומאגנה היפניות שכבשו מקום של כבוד בישראל בסדרות טלוויזיה, חוברות, מפגשים ופורומים וכמובן משחקי מחשב. תקצר היריעה לפרט את כל שלל המשחקים ומשמעויותיהם. הכלל המשותף שהן יוצרות עולם מרתק ועשיר יש יאמרו, אחרים יאמרו מיותר פרטים ועמוס, המושך אליו רבים מאד והופך חלק משמעותי בחייהם. דבר שמחבר לשאלה הבאה. למה ואת מי זה כל כך מושך?

חלק ב' - מה מושך ילדים למשחקי הרשת?

 

מה נותנים המשחקים רגשית ומה הסכנה הטמונה בכך?


מהם המשחקים המבוקשים באחד מאתרי משחקי הרשת בעברית? 'פוצץ אותה', 'פוצץ ת'טירה', 'קרב הקשוחים', 'לוחם בודד' וכן הלאה. לא צריך דמיון רב כדי לתאר את המתרחש. הגרפיקה משתנה ואיכות המשימות. המשותף מאבק הישרדות, מלחמה, אגרסיה וחווית ניצחון ותבוסה.  המשחקים בנויים על התקדמות, על עניין ותחרות. יש  בהם יכולת לגבור על מפלצות (דיאבלו) לנצח את החוק או להיות גדול ולממש מהירות (need for speed). המשחקים מגרים, מעניינים, מהירים. 
במשחק יש שלבים ויש תחרות, חברים בד"כ מלמדים אותך תחילה, שותפים ועוזרים ואתה מנסה להתקדם ולעקוף. המשחק גם יכול להציע מפגש עם אנשים מכל רחבי העולם. ילדים (או כאלה המציגים עצמם ככאלה) מארצות שונות. איך אמר ילד "בד"כ אני פוגש תורכים כי זה באותו זמן אבל האנגלים אצלנו במשחק גם מאד נחמדים. בסרבר שלנו יש פחות מעשרים אלף והרוב שלהם תורכים".  

רגשית משחקים אלו ייחודיים בכך שיש בהם יכולת כאילו לשבור במידה מסוימת את מימד הזמן והמפגש. כל אחד יכול להיכנס ולשחק מתי שהוא רוצה ויש מקום בשרת (server). אין צורך לקבוע או להכיר. ההכרות מבוססת על הכללים ולא על האדם המשחק.

יתרונות רבים יש בהשתתפות במשחק. הילד/ה יכולים לחוש תחושת ערך עצמי, הם מתקדמים, משיגים נקודות, עוברים הלאה. יש מענה מיידי לדחף ההישג, התגובה היא מיידית – game over מול התקדמות או רווח כל שהוא. יחד עם תחושה זו ההשתתפות במחשק עשויה לגרום להישג חברתי כאשר ילדים נוספים מכיתתך או שכתבתך משחקים. הילדים יכולים לזהות זה את זה בכינוי או בדמות, ונער שאינו מצטיין בלימודים או בכדור רגל יכול כאן להפך ל 'סוס' 'מלך' או כל כינוי אחר שמשמעו בעל יכולת. 

שיטוט ברחבי עולם המשחקים יכול לגרום לילד שיפור בתחושת החברתיות שלו. יתכן וירכוש חברים. מבלי להיכנס למורכבות יצירת קשר, ועד כמה קשר כזה אכן דומה לקשר בעולם הממשי, ישנם ילדים שחשים שרכשו חברים ממקומות שונים בארץ או בעולם על ידי שיח תוך כדי משחק ברשת.
משחק ברשת יכול למנוע מילד תחושה של שעמום וריקנות, יש שיראו בכך יתרון. הילדה אקטיבית, רואה , מגיבה ואינה משועממת או בתצפית פאסיבית במרקע הטלוויזיה. כמובן שהנחה זו נכונה בחלקה אך על כך בהתייחסות לחסרונות ולסכנות במשחק ברשת.

הסיכון המרכזי לדעתי הוא קודם כל ההתמכרות.


משחק ברשת מלווה תחושה של אקשן מתמיד. מי יודע מי נכנס? לאיזה שלב הגיע חבר שלי? אולי אפגוש את הנער התורכי איתו דברתי אתמול? מה קורה במשחק? האם אצליח להתקדם? שאלות אלו יכולות לגרום לילד לרצות להיות במשחק ולהיות כל הזמן.
ילדים מוצאים עצמם שש ושמונה שעות, ומעל עשר בחופשים. הם עלולים להיות חסרי שקט ועצבניים כלפי כל הפרעה מבחוץ. "לא עכשיו", "רק אעבור שלב" הם משפטים שגורים והאחים ההורים מוצאים עצמם מול מתבגרת כעסנית, ילד צועק כל פעם שמפריעים לו ותק הולך וגובר בינם לבין הילד הנוכח-נעדר בבית.

מהם הסכנות במשחקי מחשב אלו: 
המשחק עלול להיהפך תחליף לחיים, יתכנו קשרים מסוכנים שיתבססו על תמימות הילדים, המשחקים מייצרים אפשרות נוחה לברוח/להימנע מהתנסות חברתית ממשית, המשחקים (כמו טלוויזיה בדיוק אגב) יכולים לגרום לאי מפגש עם שעמום וריקנות. כאשר שעמום וריקנות יכולים להיות בעל ערך. מעבר לכל אלו חלק מהמשחקים מפגישים עם אלימות, מעבר על חוק ונורמה וכיוצא באלה, מסרים שחינוכית וערכית לחלק מההורים ישנה בעיה איתם. לשם התמודדות, אפשר למנוע (לנסות) משחק, או להכיר אותו ולתווך לילד את שהוא פוגש.

באיזה גיל ילדים משחקים?


האמת שבכל גיל, ילדים בני ארבע נכנסים למשחקים ב'הופ' וב'וואלה' ולא הרבה א"כ הם יכולים לנדוד למשחקים אחרים. בדרך כלל ילדים ולידות מתחילים לשחק ברצינות במחצית הראשונה של גיל היסודי, ובצורה של עליות וירידות ממשיכים בכך לאורך זמן. מבוגרים קונים קונסלות משחקים ומבלים שעות על גבי שעות במשחק. הדרך כלל בנין עוסקים בכך יותר מבנות, אבל זו לא נחמה מלאה (להורים שהיו רוצים להירגע שלהם זה לא יקרה ...אני מתכוון) כי יותר ויותר בנות נכנסות, בין אם לקלאסיים, כמו משחק בניה של הSIM ועד למשחקי מהירות ומלחמה.

מה יכולים הורים לעשות?

המשחק הוא מציאות מרהיבה וממלאת חיים עבור הילד. ההורה עלול למצוא עצמו משותק סביב השימוש במחשב, כועס על המשמעות הערכית הנלוות, או נדחה מההתמכרות והכפייתיות של ילדו (מי שלא ראה תגובת ילד שמנסים להפסיקו באמצע משחק שהוא יכול בדיוק לעבור שלב... לא ראה אובססיה/כופיינות שכזאת).

רצוי להיכנס, להסתכל, ללמוד ולהתנסות. להבין מה יש שם עבור הילד ומה הוא מתבקש להגביל או על מה לוותר. בכל מקרה לא לשלול ולא לוותר. אחרי שתבינו יותר דברו עם הילד, מנעו, הגבילו, התייחסו. תנו רציונאל להתנהלות שלכם ויצרו מסר חינוכי מלמד. כאשר הורה מונע מבלי לדעת, הוא גורם לילד לנסות לחפש את אותו הגירוי אצל חברו. כאשר הורה מסביר ומשכנע הוא עשוי ללמד. הוא עשוי לשכנע. עדיף שתדעו מול מה אתם מתמודדים ומה מפריע לכם במה שהילד עושה לפני שתנקטו פעולה. ישנן התייחסויות כלליות לעצם שימוש ומשך השימוש במחשב. כך לעתים נכון יהיה להגביל זמן, או לומר לילד/ה , "קודם אוכל, מנוחה, שיעורים ואחר כך אפשר להפעיל מחשב". אולם לגבי עצם המשחקים וההתערבות לגביהם, מומלץ לראות, לקרוא, (אולי להתנסות במשחק מעט...) להבין ואז להחליט איזה עמדה מובילה אתכם בהתערבות שלכם. 

מקורות

 
 

 

ד"ר דרור אורן © כל הזכויות שמורות 2010